Výběr názvu se nesmí podcenit. Správně zvolené jméno může pomoci při budování silné a konkurenceschopné značky.
Výběr názvu se nesmí podcenit. Správně zvolené jméno může pomoci při budování silné a konkurenceschopné značky. Neuvážlivé pojmenování sice nemusí hned celý byznys pohřbít, avšak může mu znepříjemnit život, minimálně v jeho začátcích. Schválně si zkuste vyhledat “how to name a business". Podle množství článků uvidíte, že v zahraničí neberou pojmenování společnosti, produktu nebo služby na lehkou váhu. Pojďme se nyní podívat na nejdůležitější tipy, které v tomto směru uvádějí weby: Entrepreneur.com a Businessinsider.com.
Když jste zakládali vaše podnikání, pravděpodobně jste si udělali průzkum konkurence, abyste se od ní odlišili. To samé platí také pro výběr názvu. Jméno nemusí být unikátní napříč všemi obory (i když to je samozřejmě velká výhoda), ale postačí, pokud bude jedinečné v oblasti vašeho podnikání. Zkrátka, když zákazník musí poznat, že toto jste vy a ne konkurence.
Jednoduché je zpravidla lehce zapamatovatelné a naopak lehce zapamatovatelné je většinou jednoduché. Ideální název má být jednoslovný o délce 5 až 10 písmen. Většina značek bude toto pravidlo opravdu splňovat. Například: Google, Škoda, Mountfield, Kaufland a další. Naopak se nedoporučuje používat iniciály nebo zkratky. Ano, existují velké světové firmy, které toto označení používají: IBM, 3M, PPL. Ovšem tyto společnosti již mají dlouhou tradici a svou dnešní pozici na trhu si budovali řadu let.
Název by se také měl snadno vyslovovat a jednoduše psát. Uvědomte si, že jméno své firmy budete často říkat při představování i pří zvedání pracovní telefonů. I v takových okamžicích by mělo být jasné, jak se název vašeho byznysu píše. Například proto, aby jej mohl potencionální zákazník bez problémů zadat do internetového vyhledávače.
Název by měl v sobě ukrývat vodítko na obor vašeho podnikání. Sportisimo - to bude asi obchod týkající se sportu, Bauhaus - tam bych čekal nějaké potřeby pro dům a stavbu, Facebook - no jasně, tam si budu moci prohlížet tváře svých přátel. Myslím, že z uvedených příkladů je jasné, jak lze obor potažmo produkt do názvu zakomponovat. Ano, také v tomto případě najdeme výjimky. Nejlepší příklad za všechny: Google. Název, který byl na svém začátku nicneříkajícím slovem se dnes dokonce používá i jako sloveso. Pokud někomu ve světě řeknete: “google it" (v češtině vygůgli to),pak většina lidí bude vědět, co po nich chcete. Jenže podobné případy se stávají opravdu zřídka.
Abyste název svého byznysu mohli neomezeně používat, je dobré si ho registrovat jako obchodní značku. V dnešním internetovém světě je ale zapotřebí myslet ještě dál. Měli byste si předem ověřit, zda je k dispozici shodná internetová doména, případně i profily na sociálních sítích, které hodláte využívat.
Ověření dostupnosti domény je jednoduché. Pro koncovku .cz můžete využít server Nic.cz, který je oficiálním správcem domácích domén. Pokud uvažujete o některé nadnárodní doméně, pak se podívejte na stránky Eurid.eu (pro koncovku .eu), nebo do registru Verisign pro .com.
Trápíte se s pojmenováním firmy? Modrý duch vám vybere název podnikání, který se vryje do mysli.
U sociálních sítí je situace složitější, protože v každé z nich platí různá pravidla pro nastavení názvu, potažmo pro nastavení URL adresy stránek. Nabízíme alespoň stručný návod, jak si toto nastavení udělat na Facebooku: V rámci této sítě může existovat neomezený počet stránek se stejným názvem. Pokud svou firmu pojmenujete ČEZ, což samozřejmě nedoporučujeme, tak můžete svou facebookovou stránku pojemenovat stejně (I když stránka s totožným názvem už existuje). Jiná však bude situace s facebookovou doménou, která na tuto stránku bude odkazovat (např. www.facebook.com/blueghost.cz). Ta totiž musí být vždy unikátní a její dostupnost je třeba ověřit na adrese: www.facebook.com/username.
Neomezujte název svého podnikání tak, že v něm uvedete konkrétní geografické určení nebo specifický produkt. Pravděpodobně si již na začátku přejete, aby se váš byznys dále rozvíjel. Co když se rozroste tak, že budete expandovat do dalších zemí a nebo budete rozšiřovat své produktové portfolio? Konkrétní označení v názvu pak může být značně omezující. S takovými problémy se potýká například značka Fresh Fish, pod níž jsou dnes distribuovány různé potraviny, které postupem času rozšířily původní sortiment. Na stránkách společnosti si tak můžete přečíst, že v nabídce nejsou zdaleka jen ryby (jak by člověk čekal), ale také steakové maso, zvěřina, drůbež, lesní houby, mělnický chřest a další.
Udělat nebo vymyslet něco nadčasového není jen tak. To, co je skutečně nadčasové se totiž ukáže až za nějaký čas. Přesto se zkuste zamyslet nad tím, zda váš název nesouvisí pouze s nějakým módním trendem, který zanedlouho odejde. Zkuste si představit, že by Paul Allen a Bill Gates vložili do názvu své firmy slovo Computer. V roce 1975 bylo toto slovo jistě modernější a trendy než dnes, kdy má doma počítač každý. Slovo computer zevšednělo, ale Microsoft si jede na své nadčasové vlně dál. Jak bude váš název vypadat a co bude lidem říkat za 5, 10, 20 let. Bude stále tak dobrý a výstižný jako dnes? Pak ho použijte.
Své nápady vždy s někým konzultujte. S někým, kdo do hledání názvu a vlastně celého vašeho byznysu není tak zainteresovaný, jako vy. To, co se Vám může zdát zřejmé a srozumitelné se může někomu jinému jevit jako nesmysl. Pozor, značně vtáhnutí do vašich plánů jsou často i členové vaší rodiny. Proto zkuste název nejlépe otestovat na cizích lidech. Pomůžou vám získat odstup, nadhled a názor bez citového zaujetí.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc